gerdienkirsten.reismee.nl

Chillen in K.K. als evangelicoco

Kota Kinabalu! Het klinkt net zo exotisch als het is. In deze stad aan de kust in het noordelijk deel van Borneo (net boven Brunei) , omringt door prachtige eilanden, begint het onderzoek van Gerdien. In 3 maanden tijd gaan we proberen in kaart te krijgen hoe de mensen hier de Bijbellezen. Via via zijn we in contact gekomen met Danny, dominee van de SIB kerk (charismatische hoek). Via de email was er nog niet veel meer afgesproken dan dat hij met ons verschillende kerken zou gaan bezoeken en ons zou helpen met het afnemen van persoonlijke interviews. Voor de rest was het maar afwachten en dat maakte dan ook dat we best zenuwachtig waren toen we voor het eerst voet zette op Kota Kinabalu. Blij dat het vliegtuig veilig geland was i.t.t. het vliegtuig dat zoek is geraakt, was er bij aankomst echter geen enkel teken van een Danny of iemand anders van de kerk. Bij gebrek aan een telefoonnummer toch maar blijven wachten totdat uiteindelijk na anderhalf uur onze telefoon ging. Hi yes, Danny here, sorry I mixed up the time. Gelukkig, want Gerdien zag heel haar onderzoek al in de soep lopen. Danny bleek een ontzettende chaotische, vrolijke man te zijn, die niet veel van Gerdien haar mailtjes had begrepen. Zo had hij nog geenslaapplaats voor ons geregeld aangezien hij dacht dat we maar twee dagen zouden blijven. Voor 1 nachtje werden we daarom gedropt in een homestay (een huis dat je dan per nacht deelt met wie er maar slapen wil) dat we deelden met een islamitisch gezinnetje. Best lachen, maar niet echt prive. De volgende dag gingen we mee naar de kerk en werd er heel moeilijk gedaan om een slaapplek voor langere tijd te zoeken. Net toen we er zelf helemaal klaar mee waren en zekerheid wilden hebben, werden we opeens gedropt bij een prima appartement waar we in ieder geval een tijd konden blijven.

Voor de eerste week werd afgesproken om een bijbelstudie, een bidavond en nog een kerkdienst van de SIB bij te wonen. Op het moment van schrijven zijn alle drie de happenings ondergaan en zijn er zoveel verwarrende indrukken dat we eigenlijk niet zo goed weten wat we moeten schrijven. De Bijbelstudie was eigenlijk geen bijbelstudie maar meer een preek van de dominee in een huiskamer. De bidavond was een avond waarin voor ons duidelijk werd dat de gemeente sinds 2 maanden een sterke aanwezigheid van de Heilige Geest ervaart, die veel bij de gemeenteleden in beweging zet (revival). In de zondagochtenddienst werd hier ook op ingezoomd en smiddags mochten we getuigen zijn van 7 mensen die gedoopd werden (helemaal kopje onder in de rivier). Veel van wat we gezien hebben zet ons tot vragen en vinden we verwarrend, maar Danny kan het gelukkig zo uitleggen dat we weer even adem kunnen halen ;). Vanaf volgende week gaan we ook andere kerken bezoeken.

De rest van de tijd waren we vrij! We hebben de tijd goed gevuld met tee special drinken (koude thee, met melk en een zoete siroop: HEMELS!),en naar de winkels lopen. Hoogtepunt was onze trip naar het centrum om vervolgens met een speedbootje naar een eiland te gaan. Het eiland bezat een heuse echte jungle waar we met onze sandaaltjes een tochtje door gingen maken. Men hoorde dus om het kwartier een zacht gilletje als we weer een grondsalamander tegengekomen waren die overigens nog banger is voor ons dan wij voor hen. Verder kan je op zo een eiland zwemmen in een echte blauwe zee. Je kan daar ook een duikbril huren en dan de vele vissen diep onder je bewonderen. Dit kan je op zich ook nog wel met het blote oog en om het geld niet al te snel uit te geven hebben we voor het laatste gekozen. Men kan ook weer met een bootje dieper de zee op om daar echt diep te duiken. Maar dit gaan we vast ook nog wel een keer doen. Helaas kwamen we pas aan het eind van de dag erachter dat we ons niet zo goed hadden ingesmeerd. Als twee rode bietjes zijn we weer terug gekeerd naar ons kleine appartementje.

Zaterdag zijn we verhuisd naar een leegstaand huis tegenover de dominee. We hebben twee matrassen, twee plastic stoeltjes, een tafel en een enorm grote lege woonkamer, keuken, slaapkamer 1, slaapkamer 2, wc 1, wc 2, wc3, balkon 1, balkon 2, tuin met echte mangoboom, bananenboom en ananas struik. Kortom, genoeg ruimte om helemaal uit je dak te gaan.

Dit was het voor nu weer :) Tot de volgende keer maar weer!!

Groetjes uit KK!